Knelpunten bij het leveren van hulp bij het huishouden
Het aantal inwoners met een Wmo indicatie voor huishoudelijke hulp is de afgelopen jaren sterk gestegen. Daarnaast is er niet alleen regionaal maar landelijk sprake van personeelstekort. Hierdoor lukt het de aanbieders, die de huishoudelijke hulp leveren, momenteel niet altijd om deze hulp snel en volgens de afgesproken omvang te leveren.
Bij acht partijen in de regio Gooi & Vechtstreek geldt nu een stop voor het accepteren van nieuwe cliënten. Bestaande cliënten krijgen hun huishoudelijke hulp gewoon geleverd. Andere aanbieders, die geen stop hebben, nemen nog steeds nieuwe cliënten aan. De wachttijd is voor inwoners iets langer dan gewoonlijk. De standaard wachttijd van vier weken is verlengd naar zes weken. Zo hebben aanbieders langer de tijd om de hulp ingeroosterd te krijgen.
Wat betekent dit voor u?
Aan de hand van het gesprek met de gemeentelijke consulent wordt uw situatie besproken. Wanneer daarbij blijkt dat het leveren van huishoudelijke hulp niet uitstelbaar is, wordt deze gewoon geleverd. Het beschikbare personeel wordt namelijk ingezet waar dat het meest nodig is. Mogelijk kunt u echter niet terecht bij de aanbieder van uw keuze.
In andere gevallen duurt het na afgifte van een eerste indicatie momenteel vaak wat langer voordat de hulp bij het huishouden start. Ook kan het zijn dat er (tijdelijk) minder hulp geleverd wordt dan op basis van uw indicatie. Of kan de hulp (in het begin) alleen op wisselende dagen/tijden geleverd worden. Bij álle inwoners met een nieuwe of lopende indicatie voor hulp bij het huishouden kan het voorkomen dat er tijdens ziekte/vakantie van de hulp geen of minder hulp geleverd wordt. En wanneer u (bij een herindicatie) van aanbieder wilt wisselen, lukt het momenteel niet altijd om hierbij continuïteit van de hulp te garanderen.
Wanneer dit in uw situatie speelt, dan vragen we hiervoor uw begrip.